25 activiteiten die van jou een succesvollere ondernemer maken
#09Denk jij dat een frequente blog bijdraagt aan jouw autoriteitspositie in de markt?
Het is een toenemende trend dat weblogs steeds vaker door bedrijven en zelfstandige ondernemers worden ingezet. Dit is niet vreemd, aangezien weblogs een uitzonderlijk effectief communicatiemiddel zijn. Blogs zijn overzichtelijk, gemakkelijk te doorzoeken en de meest recente informatie rondom een onderwerp is direct binnen handbereik.
Een ander zeer belangrijk voordeel van een weblog is de online kracht van het artikel. De vindbaarheid op het internet, de doorzoekbaarheid, en niet te vergeten het duidelijk kunnen rangschikken van artikelen.
Het is juist het persoonlijke en het gespecialiseerde karakter dat weblogs interessant maakt voor bezoekers. Er kan bijvoorbeeld de mogelijkheid worden geboden om op artikelen te reageren of door middel van een online formulier direct persoonlijk contact op te nemen met jou als auteur.
Zoekmachines werken met een zogenaamde robot die eens in een bepaalde tijd langskomt op een website. Wanneer een robot een aantal keer langs een website is geweest zonder dat er nieuwe artikelen te vinden zijn, gaat de prioriteit van de website naar beneden.
Omdat een weblog vrijwel dagelijks wordt bijgehouden, zijn er vaker nieuwe artikelen online als ‘de robot’ langskomt. Hierdoor stijgt de prioriteit van de website en komt de robot de website vaker bezoeken. Alleen al dit argument maakt het voor jou aantrekkelijk om als professional morgen je eigen weblog te starten.
1. Weet voor wie je schrijft. Wat is je doelgroep?
2. Weet wat het doel is van je blog. Wie wil je ermee bereiken, wat wil je zeggen, wat moeten mensen doen die het lezen?
3. Zorg dat datgene waar je over schrijft echt bij je past en bij je hoort.
4. Zorg dat wat je schrijft relevant is voor je doelgroep.
5. Maak het onderwerp waarover je schrijft klein. Focus op één onderwerp. Val niet in de valkuil van het schrijven van heel veel woorden zonder dat je daadwerkelijk iets zegt.
6. Schrijf niet té lange stukken, dat schrikt af en worden vaak niet gelezen.
7. Maak zoveel mogelijk gebruik van beeld.
8. Durf kwetsbaar en persoonlijk te zijn. Kwetsbaarheid verbindt!
9. Wees authentiek en echt.
10. Maak je verhaal helder. Zorg voor een goede kop, een middenstuk en een staart. Schrijf simpel, direct en in begrijpelijke taal. Eigenlijk alsof je het vertelt aan een vriend.
Oefening baart kunst, echt waar!
Een ander zeer belangrijk voordeel van een weblog is de online kracht van het artikel. De vindbaarheid op het internet, de doorzoekbaarheid, en niet te vergeten het duidelijk kunnen rangschikken van artikelen.
Persoonlijk karakter van een blog
We leven in een informatiemaatschappij waar de verpakking van de boodschap belangrijker is dan de inhoud. Daarvoor is het persoonlijke karakter en de interactiviteit van een blog een belangrijk aspect.Het is juist het persoonlijke en het gespecialiseerde karakter dat weblogs interessant maakt voor bezoekers. Er kan bijvoorbeeld de mogelijkheid worden geboden om op artikelen te reageren of door middel van een online formulier direct persoonlijk contact op te nemen met jou als auteur.
Meer traffic op website vanuit hogere posities in Google
Een weblog als communicatiemiddel voor je bedrijf heeft verschillende voordelen. Weblogs bevatten over het algemeen actuele informatie, hierdoor krijgen ze voorrang bij de grote zoekmachines zoals Google. Dit kan je veel inkomsten en publiciteit opleveren.Zoekmachines werken met een zogenaamde robot die eens in een bepaalde tijd langskomt op een website. Wanneer een robot een aantal keer langs een website is geweest zonder dat er nieuwe artikelen te vinden zijn, gaat de prioriteit van de website naar beneden.
Omdat een weblog vrijwel dagelijks wordt bijgehouden, zijn er vaker nieuwe artikelen online als ‘de robot’ langskomt. Hierdoor stijgt de prioriteit van de website en komt de robot de website vaker bezoeken. Alleen al dit argument maakt het voor jou aantrekkelijk om als professional morgen je eigen weblog te starten.
Waar moet je op letten bij het schrijven van jouw webblog?
Een goede blog schrijven is best een uitdaging, maar we willen je graag helpen! Denk bij het schrijven van een blog aan de volgende 10 praktische tips.1. Weet voor wie je schrijft. Wat is je doelgroep?
2. Weet wat het doel is van je blog. Wie wil je ermee bereiken, wat wil je zeggen, wat moeten mensen doen die het lezen?
3. Zorg dat datgene waar je over schrijft echt bij je past en bij je hoort.
4. Zorg dat wat je schrijft relevant is voor je doelgroep.
5. Maak het onderwerp waarover je schrijft klein. Focus op één onderwerp. Val niet in de valkuil van het schrijven van heel veel woorden zonder dat je daadwerkelijk iets zegt.
6. Schrijf niet té lange stukken, dat schrikt af en worden vaak niet gelezen.
7. Maak zoveel mogelijk gebruik van beeld.
8. Durf kwetsbaar en persoonlijk te zijn. Kwetsbaarheid verbindt!
9. Wees authentiek en echt.
10. Maak je verhaal helder. Zorg voor een goede kop, een middenstuk en een staart. Schrijf simpel, direct en in begrijpelijke taal. Eigenlijk alsof je het vertelt aan een vriend.
Oefening baart kunst, echt waar!
Hoe kun je dit succesvol toepassen in het MyReputation Ondernemersdashboard?
Maak gemakkelijk blogs aan Via 'MY website' in het ondernemersdashboard kan je gemakkelijk pagina's aanmaken om blogs te posten. Middels het gemakkelijk te gebruiken content management systeem is het publiceren van blogs appeltje eitje.
Houd bij wie je blogs deelt In het Ondernemersdashboard zit een monitoringtool verwerkt, 'MY monitoring'. Middels de juiste zoekwoorden kan je hierin precies terugvinden wie je blog allemaal deelt. Handig, zo kan je de mensen die het delen bedanken of op de hoogte houden van je volgende blog.