25 activiteiten die van jou een succesvollere ondernemer maken

#06Denk jij dat Social Networking het nieuwe goud van zakelijk succes is?

Effectief netwerken als zelfstandig ondernemer

Iedere zelfstandige ondernemer kampt met de vraag: ‘hoe kan ik meer contacten halen uit netwerkbijeenkomsten?’ Een groter netwerk maakt het eenvoudiger om zowel zakelijk als privé plezierige contacten te hebben en zaken te kunnen doen met veel verschillende personen. Een netwerk is niet alleen nuttig om zaken mee te doen, maar ook om van te leren, kennis over te dragen, op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op jouw vakgebied, te profileren en inspireren.

Moeilijk om een gesprek aan te knopen? Nee hoor! Gewoon een kwestie van doen… Bekijk wie je wilt gaan aanspreken en spreek diegene vervolgens aan. Bedenk waar mogelijk een gemeenschappelijke interesse om je gesprek mee te openen. Mocht dit lastig zijn in een bepaalde setting dan kan je ook een concrete opmerking maken over iets uit de omgeving.

Probeer iets positiefs te vinden. In het begin is het wellicht lastig om een gesprek aan te knopen. Bedenk wel: hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het is om over je angst heen te stappen en de gesprekken gemakkelijk te laten verlopen.



Eerst luisteren…

Veel mensen beginnen direct te vertellen wat ze allemaal doen en hoe interessant dat wel niet is. Hoewel het natuurlijk prettig kan voelen om veel over jezelf te vertellen, is dit niet waar mensen op zitten te wachten. Die willen zelf namelijk ook graag vertellen wat ze doen. Er zijn maar weinig mensen die echt geïnteresseerd luisteren naar wat een ander te vertellen heeft. Als je dit leert, kom je er niet alleen achter wat de raakvlakken zijn, maar laat je ook direct een prettige indruk achter.

Zet jezelf op de kaart bij iemand

Nadat je oprecht hebt geluisterd naar iemand zijn er als het goed is al radartjes in werking gezet om te kijken hoe jullie iets voor elkaar kunnen betekenen. Mooi, want nu is het tijd om jouw verhaal te doen: een soort mini-elevator pitch. Vertel in hooguit anderhalve minuut wat je exact doet en wat jouw unieke toevoeging hierin is.

Doe een follow-up

Geef na je gesprek jouw visitekaartje af en, wellicht nog belangrijker, vraag een kaartje van de persoon met wie je gepraat hebt. Thuis (of op kantoor) gekomen zoek je de persoon direct op Linkedin op en stuur je hem of haar nog even een berichtje waarin je vertelt hoe je het gesprek hebt ervaren. Ook is dit een goede gelegenheid om te vragen of een vervolgafspraak handig zou kunnen zijn. Blijf bij jezelf en sluit je bericht positief af. Door naast offline, ook online met elkaar te linken vergroot je ook je online netwerk en daarmee je online bereik.

Blijf netwerken!

Zijn je eerste netwerkervaringen goed gegaan? Ga zo door! Is het niet goed gegaan? Vraag jezelf dan af waarom niet en probeer daar in het vervolg rekening mee te houden. Relaties opbouwen, ook als het niet direct iets oplevert, is van groot belang.



Hoe kun je dit succesvol toepassen in het Dashboard?

Voeg contacten toe aan je ondernemersdashboard
Na het netwerken heb je nieuwe contacten opgedaan die interessant zouden kunnen zijn voor jouw bedrijf. Gebruik het kaartje dat je van ze hebt ontvangen om ze als contact in het ondernemersdashboard te zetten. Vanuit 'MY network leads' kan je vervolgens taken, berichten, statussen etc. hangen.
Voeg een prospect toe aan je Sales trechter
Netwerken is key voor nieuwe opdrachten. Maar zonder actie geen output. Via de MY Sales trechter kan je de contacten die je hebt aangemaakt koppelen aan een status. Zo kan je perfect registreren hoeveel suspects, prospects, hot leads en klanten je hebt.